60درصد صرفه جویی درمصرف آب و انرژی در رنگبری جین وکتان با کمک پلاسمای سرد

تاکنون کاربردهای صنعتی پلاسما درمنسوجات به‎دلیل برخی از موانع نظیر نبود آگاهی عمومی، عدم سرمایه‎گذاری اولیه، عدم توانایی عملیات پلاسما درخط تولید، محدود بوده است. باتوجه به مزایا وبرکات این تکنولوژی درصنعت نساجی حرکت سریعتری برای بکارگیری آن ضروری‎ست.

شرکت GFK یا Jeanologia در اسپانیا نسل جدید فناوری پلاسما تحت عنوان G2 را در آوریل 2009 برای استفاده در صنعت نساجی به بازار معرفی کرد. شرکت GFK با شعار علم مرحله نهایی  (The Science of Finishing) ماموریت 15 ساله آینده خود را توسعه فناوری‌ها برای این مرحله قرار داده است. این شرکت تجهیزات متعددی با استفاده از فناوری‌های مختلف توسعه داده است. بهترین این تجهیزات G2 است که ماشین شستشوی بدون آب است. که با حدود %60 آب کمتر و بدون مواد شیمیایی عمل رنگبری جین و کتان را انجام می‌دهد. در نمایشگاهی در هنگ‌کنگ دو نمونه از جین شسته شده با تجهیز G2 و پیرشده در شرایط طبیعی قرار داده شد. و از متخصصان حوزه جین و کتان خواسته شد، نمونه بهتر انتخاب شود، به گفته آنان تفاوتی میان دو نمونه وجود نداشته است.

به جای تکیه بر ترکیب سنتی آب و مواد شیمیایی برای رنگبری جین، G2 از یک فرایند مبتنی بر پلاسما استفاده می‌کند. هوا به شکل پلاسما به اکسیژن فعال و ازون (O, O3) تبدیل شده که موجب رنگبری جین می‌شود. در هند نیز شرکت Action Laundry به عنوان مشتری و خریدار دستگاه G2 برای رنگبری جین استفاده صنعتی می‌کند.

 کاربردهای دستگاه G2 به شرح زیر است:

  • رنگبری
  • تمیزکاری
  • سفیدکاری بدون استفاده از سفیدکننده
  • حذف استفاده از پاشش پتاسیم پرمنگنات
  • ایجاد رنگ سیاه و خاکستری محو بدون تغییر رنگ به قهوه‌ای
  • حذف رنگ زرد بعد از فرآیند سفید کردن 

 

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

دستگاه G2

 

ظرفیت دستگاه G2، 3000 جین در روز است و سیستم نرم‌افزاری این دستگاه غلظت گاز را تنظیم می‌کند. طبق نمونه مطالعاتی واقعی تولید، شرکت تولیدکننده ادعا کرده استفاده از دستگاه G2 %67 مصرف انرژی و آب، 55% زمان، 85% استفاده از مواد شیمیایی و هزینه تمام شده را 44/0 دلار برای هر پوشاک را کاهش داده است.

فرآیند رنگبری جین و کتان آلوده‌ترین فرآیند در تولید لباس عنوان شده است. طبق گزارشات، میزان مصرف آب برای تولید یک کیلوگرم جین از ابتدای کاشت پنبه، 10850 لیتر است. گفتنی ست که تا کنون 150 دستگاه G2 در نقاط مختلف جهان راه‌اندازی شده است.

منبع مطلب
 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.